Begrippen Adwords advertenties (Ads)
Als je gaat adverteren via de zoekmachine van Google, dan komen er nogal wat begrippen en termen op je af. We kunnen ons goed voorstellen dat je vragen over hebt over de definities hiervan. We proberen je met de verklarende woordenlijst op deze pagina verduidelijking te geven.
Verklarende woordenlijst Google Ads adverteren
Hieronder tref je een overzicht aan met verklarende woorden met betrekking tot het adverteren met Google Ads.
INHOUDSOPGAVE
- Account bij Google
- Advertentiebudget Google Ads
- Advertentiecampagne
- Advertentiegroep
- Adverteren in Google
- Call to Action
- Callcenter
- Conversie
- CTR - Click Through Rate (Klikfrequentie)
- Doel-CPA automatisch bieden Google Ads
- Google Ads kosten
- Google Analytics
- Landingspagina
- Positie in Google
- Retargeting en Remarketing
- Zoeknetwerk Google
- Zoekwoorden
Een Google Account
Voor het adverteren in Google heb je een Google Account nodig. Deze account kan je zelf (gratis) aanmaken, waarna al de Google diensten waar je eventueel al gebruik van maakt, automatisch aan deze account worden gekoppeld. Naast Google Ads zijn andere voorbeelden van de diensten van Google bijvoorbeeld: Gmail, Drive, Workspace (voorheen G Suite), Analytics etc. Zowel particuliere als zakelijke gebruikers kunnen een Google account hebben.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Advertentiebudget Google Ads
Met Google Ads kunt bepaal je helemaal zelf wat het budget wordt dat jij wilt uitgeven aan het adverteren met Google Ads. Je kiest voor een totaalbudget per maand of een budget per dag (maand gedeeld door 30,4 dagen). Je stelt een dagbudget in het gemiddelde bedrag dat je bereid bent per dag te besteden in een campagne. Je kan ervoor kiezen om je budget op bepaalde weekdagen te verhogen cq. te verlagen. Bijvoorbeeld als je weet op welke momenten jouw doelgroep op zoek is naar jouw dienst of product. Je advertentiebudget wisselt dan dus per weekdag.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Tip! Begin kleinschalig. Als je net begint met adverteren, kan je bijvoorbeeld een dagbudget tussen € 10,- en € 50,- instellen. Zo houd je maximale controle over je advertentiebudget en kan je tussentijds je budget bijstellen voor extra rendement op je advertenties.
Advertentiecampagne
Een advertentiecampagne, of Google Ads campagne, richt zich op een groep van meerdere producten of diensten van een adverteerder. Elke campagne bestaat weer uit meerdere advertenties. Je hebt zodoende veel invloed op waar en wanneer er welke advertenties worden vertoond. Bovendien bepaal je ook weer zelf per campagne een advertentiebudget.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Advertentiegroep
Een advertentiegroep bevat één en vaak meerdere advertenties met vergelijkbare doelen. Advertentiegroepen zijn opgenomen in Google Campagnes. Als je meerdere producten of diensten aanbiedt, dan zijn er advertenties in meerdere advertentiegroepen mogelijk.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Adverteren in Google
Met adverteren via de zoekmachine van Google bereik je een enorm potentieel aan klanten. Gebruikers van Google elke een zoekopdracht geven, krijgen bovenaan in de zoekresultaten relevante advertenties te zien van adverteerders die producten, services of diensten aanbieden.
Door op een advertentie in de zoekresultaten Google te klikken, komt de bezoeker precies uit op dat gedeelte van de website van de adverteerder waar het product of de dienst wordt aangeboden.
Je ziet hier een voorbeeld van een zoekopdracht in Google voor een loodgieter in Amsterdam.
De adverteerder wordt boven de organische (gratis) zoekresultaten van de zoekmachine vermeld. De kans dat een potentiële klant hierdoor op de advertentie klikt is groot.
Terug naar inhoudsopgave >
Door op een advertentie in de zoekresultaten Google te klikken, komt de bezoeker precies uit op dat gedeelte van de website van de adverteerder waar het product of de dienst wordt aangeboden.
Je ziet hier een voorbeeld van een zoekopdracht in Google voor een loodgieter in Amsterdam.
De adverteerder wordt boven de organische (gratis) zoekresultaten van de zoekmachine vermeld. De kans dat een potentiële klant hierdoor op de advertentie klikt is groot.
Terug naar inhoudsopgave >
Call to Action
Met een goede call-to-action krijg je meer klanten! Een call-to-action, ook wel afgekort tot CTA, is een oproep aan de bezoeker van je website om tot actie over te gaan. Met andere woorden; de bezoeker krijgt op de landingspagina van je website precies datgene te zien waarnaar hij op zoek was en nu wil je een reactie bij hem ontlokken. Voorbeelden hiervan zijn: "Bestel direct!", "Bel ons!", "Vraag een offerte aan!" enzovoort. Goede call-to-actions zijn medebepalend voor het succes (de conversie) van adverteren. Nieuwsgierig geworden naar een goede Call to Action? Vraag het ons direct!
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Callcenter
Een callcenter kan je inzetten om bijvoorbeeld de via Google Ads verkregen leads, offerteaanvragen of informatieverzoeken professioneel na te laten bellen. Een callcenter is volledig ingericht op het benaderen van potentiële klanten. Je kunt het bellen ook in eigen hand houden, maar de ervaring leert dat dit al snel wordt verwaarloosd. Bellen is zeer arbeidsintensief en moet consequent gebeuren. Vox beschikt over een eigen - inhouse - callcenter, gespecialiseerd in het verrichten van outbound (acquisitie) belwerkzaamheden. Jouw leads uit Google Ads kan je hier vakkundig na laten bellen en uiteraard ontvang je een dagelijkse update van de stand van zaken ten aanzien van de telefonische klantenwerving.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Conversie
Onder conversie (e-commerce) wordt verstaan, de omzetting van een sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel. Je kunt je conversies per advertentiecampagne en advertentie precies bijhouden, zodat je kunt volgen waar de meeste successen worden behaald.
Goed ingerichte campagnes, advertenties en landingspagina's verhogen je conversies. Laat ons met je meekijken waar de kansen en/of verbeterpunten liggen voor jouw online campagnes.
Terug naar inhoudsopgave >
Goed ingerichte campagnes, advertenties en landingspagina's verhogen je conversies. Laat ons met je meekijken waar de kansen en/of verbeterpunten liggen voor jouw online campagnes.
Terug naar inhoudsopgave >
CTR - Click Through Rate (Klikfrequentie)
De klikfrequentie geeft de verhouding aan tussen het aantal keren dat jouw advertentie wordt vertoond en hoe vaak mensen hier dan ook echt op klikken. Hierdoor kan je bekijken welke advertenties en zoekwoorden goed of minder goed presteren (meer of minder interesse hebben bij mensen die een dienst of product zoeken op Google).
Een eenvoudig voorbeeld van een CTR:
Stel je advertentie is 100 keer vertoond en 5 zoekers klikken daadwerkelijk op deze advertentie. In dit geval zou jou CTR dus 5% zijn (klikken ÷ vertoningen = CTR).
Je kan derhalve stellen dat een hoge CTR een goede indicatie dat gebruikers je advertenties en vermeldingen als nuttig en relevant ervaren. Een goede CTR draagt tevens bij aan een hogere positie in de advertentierangschikking. Immers, Google wil dat zijn gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat zij zoeken en kennelijk voldoet jouw advertentie aan deze belangrijke eis.
Wat een goede CTR is hangt af van de aangeboden dienst of het product.
Je kunt CTR dus gebruiken om te helpen te bepalen welke advertenties, vermeldingen en zoekwoorden het meest effectief zijn of juist welke geoptimaliseerd moeten worden. Hoe beter de balans tussen de zoekwoorden, advertenties en vermeldingen en je bedrijf of organisatie, des te groter de kans dat een gebruiker die op jouw zoektermen zoekt, ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikt.
Terug naar inhoudsopgave >
Een eenvoudig voorbeeld van een CTR:
Stel je advertentie is 100 keer vertoond en 5 zoekers klikken daadwerkelijk op deze advertentie. In dit geval zou jou CTR dus 5% zijn (klikken ÷ vertoningen = CTR).
Je kan derhalve stellen dat een hoge CTR een goede indicatie dat gebruikers je advertenties en vermeldingen als nuttig en relevant ervaren. Een goede CTR draagt tevens bij aan een hogere positie in de advertentierangschikking. Immers, Google wil dat zijn gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat zij zoeken en kennelijk voldoet jouw advertentie aan deze belangrijke eis.
Wat een goede CTR is hangt af van de aangeboden dienst of het product.
Je kunt CTR dus gebruiken om te helpen te bepalen welke advertenties, vermeldingen en zoekwoorden het meest effectief zijn of juist welke geoptimaliseerd moeten worden. Hoe beter de balans tussen de zoekwoorden, advertenties en vermeldingen en je bedrijf of organisatie, des te groter de kans dat een gebruiker die op jouw zoektermen zoekt, ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikt.
Terug naar inhoudsopgave >
Doel-CPA automatisch bieden Google Ads
Doel-CPA is een 'Slim bieden'-strategie van Google Ads waarmee je biedingen zo worden ingesteld dat je het maximaal aantal mogelijke conversies krijgt tegen of beneden de doelkosten per actie (doel-CPA) die je hebt opgegeven. Hierbij wordt "machine learning" toegepast om biedingen voor elke veiling te optimaliseren. Bij deze dynamische biedstrategie wordt gebruik gemaakt van bieden tijdens de veiling. Hierdoor worden biedingen aan de verschillende veilingen aangepast. Er wordt tevens gebruik gemaakt van 'bieden tijdens de veiling" om biedingen aan de verschillende veilingen aan te passen.
Ter verduidelijking: de definitie van CPA is Cost per action. Dit staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker.
Wanneer je doel-CPA-biedingen gebruikt, wordt op basis van historische campagnegegevens en evaluaties van contextuele signalen op het moment van de veiling vanzelf het beste bod voor jouw advertentie bepaald. Dit telkens wanneer deze in aanmerking komt voor weergave. Deze biedingen worden door Google Ads ingesteld om een gemiddelde CPA te bereiken in overeenstemming met je doelen alle campagnes met deze biedstrategie.
Meer weten over dit onderwerp en Google Budget Optimizer? Een functie van Google Ads die automatisch de maximale CPC voor je instelt. Je hoeft hoeft eigenlijk alleen nog maar een maximum budget per maand te bepalen, waarmee de Google Budget Optimizer zal zorgen dat je zoveel mogelijk klikken binnen dat budget behaald. Geen ingewikkelde maximum CPC’s meer op jouw advertentiegroepen of zoekwoorden, maar automatisch zoveel mogelijk klikken. Vraag ons hoe het werkt, inclusief de voor en tegens van deze tool.
Terug naar inhoudsopgave >
Ter verduidelijking: de definitie van CPA is Cost per action. Dit staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker.
Wanneer je doel-CPA-biedingen gebruikt, wordt op basis van historische campagnegegevens en evaluaties van contextuele signalen op het moment van de veiling vanzelf het beste bod voor jouw advertentie bepaald. Dit telkens wanneer deze in aanmerking komt voor weergave. Deze biedingen worden door Google Ads ingesteld om een gemiddelde CPA te bereiken in overeenstemming met je doelen alle campagnes met deze biedstrategie.
Meer weten over dit onderwerp en Google Budget Optimizer? Een functie van Google Ads die automatisch de maximale CPC voor je instelt. Je hoeft hoeft eigenlijk alleen nog maar een maximum budget per maand te bepalen, waarmee de Google Budget Optimizer zal zorgen dat je zoveel mogelijk klikken binnen dat budget behaald. Geen ingewikkelde maximum CPC’s meer op jouw advertentiegroepen of zoekwoorden, maar automatisch zoveel mogelijk klikken. Vraag ons hoe het werkt, inclusief de voor en tegens van deze tool.
Terug naar inhoudsopgave >
Google Ads kosten
Voor adverteren met Google Ads betaal je alleen als er daadwerkelijk iemand op jouw advertentie klikt. Dit heet CPC (Cost Per Click). Je zou dus kunnen zeggen, dat je uitsluitend voor bezoekers (potentiële klanten) op je website betaalt. Als de bezoeker op de juiste pagina van jouw website is geland, heb je grote kans dat hij naar een volgende actie over zal gaan. Deze vervolgactie hangt samen met de eerder genoemde Call to Action op je website en moet dus "slim" zijn van opzet zijn. Het samenspel van online adverteren, goede landingspagina's en slimme Call to Actions, kunnen wij je alles over vertellen.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Google Analytics
Met Google Analytics verkrijg je meer inzichten in je klanten. Deze analytische tool helpt je om de gedragingen van websitebezoekers en klanten om marketingtechnische redenen in kaart te brengen. Wat vinden zij interessant, waarop klikken zij voor meer informatie, waar komen mijn reacties en klanten precies vandaan?
Deze inzichten helpen je om je online prestaties - inclusief die van Google Ads - te optimaliseren en actueel te houden. Een onmisbaar marketinginstrument om bezoekers en klanten van je website precies hetgeen te bieden dat zij willen.
Krijg een compleet beeld van je websitebezoekers en klanten en stem daar je marketingcampagnes en advertenties op af. Google Analytics is onderdeel van de dienstverlening van Vox. Informeer naar de mogelijkheden in combinatie met Google Ads.
Terug naar inhoudsopgave >
Deze inzichten helpen je om je online prestaties - inclusief die van Google Ads - te optimaliseren en actueel te houden. Een onmisbaar marketinginstrument om bezoekers en klanten van je website precies hetgeen te bieden dat zij willen.
Krijg een compleet beeld van je websitebezoekers en klanten en stem daar je marketingcampagnes en advertenties op af. Google Analytics is onderdeel van de dienstverlening van Vox. Informeer naar de mogelijkheden in combinatie met Google Ads.
Terug naar inhoudsopgave >
Vertoon jouw advertenties alleen aan de juiste klanten!
Landingspagina
Een landingspagina of bestemmingspagina (bekijk een voorbeeld), is de pagina op de website waar een bezoeker uitkomst als deze op een google Ads advertentie klikt. Het is belangrijk dat deze landingspagina exact aansluit bij de Google advertentie. Bijvoorbeeld, als er wordt geklikt op een tekstadvertentie met daarin aangeboden "Goedkope damesfietsen, uit voorraad leverbaar", dan moet de inhoud van de landingspagina hier naadloos op aansluiten. Vraag via onze GRATIS Quickscan aan of wij mee willen kijken naar jouw landingspagina's.
Terug naar inhoudsopgave >
Terug naar inhoudsopgave >
Positie in Google
Iedereen wil de beste positie in Google. Dat kan niet, slechts een beperkt aantal staan er bovenaan. De kans om deze voorbij te streven en hun positie in te nemen is zeer gering. Op de gratis (organische) duurt dit ontzettend lang met bovendien uiteindelijk maar een hele kleine kans van slagen.
Direct bovenaan in Google? Dat kan! Met Google Ads verkrijg je gelijk een toppositie in Google! Door deze betaalde dienst van Google uitgekiend en professioneel in te richten, staat jouw bedrijf of organisatie binnen no time ook bij de topresultaten in Google.
Je hebt hiervoor meestal wel een goede advertentiepartner voor nodig, die weet hoe online adverteren met Google Ads werkt.
Wij verzorgen dit voor je en daarnaast zorgen wij ervoor dat het adverteren zo efficiënt is ingericht dat het ook betaalbaar voor je blijft. Vraag vrijblijvend informatie aan over onze werkwijze.
Terug naar inhoudsopgave >
Direct bovenaan in Google? Dat kan! Met Google Ads verkrijg je gelijk een toppositie in Google! Door deze betaalde dienst van Google uitgekiend en professioneel in te richten, staat jouw bedrijf of organisatie binnen no time ook bij de topresultaten in Google.
Je hebt hiervoor meestal wel een goede advertentiepartner voor nodig, die weet hoe online adverteren met Google Ads werkt.
Wij verzorgen dit voor je en daarnaast zorgen wij ervoor dat het adverteren zo efficiënt is ingericht dat het ook betaalbaar voor je blijft. Vraag vrijblijvend informatie aan over onze werkwijze.
Terug naar inhoudsopgave >
Retargeting en Remarketing, het verschil
Retargeting:
Je herkent het vast wel, je bezoekt een website en daar zie je ineens een advertentie van een website die je eerder hebt bezocht. Of je bent op een website en daar zie je advertenties (banners) voor producten waar je eerder naar hebt gekeken. Misschien heb je zitten surfen omdat je op zoek was naar een loodgieter, een nieuwe cv ketel of juist een leuke vakantie. Plotseling kom je op verschillende websites die je daarna bezoekt advertenties tegen die daar over gaan...
Wellicht vind je dit een beetje vreemd, maar dat is wel hoe Retargeting in zijn werk gaat. Bij Retargeting wordt namelijk gebruik gemaakt van de cookies die op jouw computer of smartphone zijn geplaatst. Hierdoor kan een adverteerder jou relevante advertenties laten zien van producten of diensten waarnaar je eerder op zoek bent geweest.
Bij adverteren via Google Ads wordt er ook gebruik gemaakt van de methode Retargeting.
Je herkent het vast wel, je bezoekt een website en daar zie je ineens een advertentie van een website die je eerder hebt bezocht. Of je bent op een website en daar zie je advertenties (banners) voor producten waar je eerder naar hebt gekeken. Misschien heb je zitten surfen omdat je op zoek was naar een loodgieter, een nieuwe cv ketel of juist een leuke vakantie. Plotseling kom je op verschillende websites die je daarna bezoekt advertenties tegen die daar over gaan...
Wellicht vind je dit een beetje vreemd, maar dat is wel hoe Retargeting in zijn werk gaat. Bij Retargeting wordt namelijk gebruik gemaakt van de cookies die op jouw computer of smartphone zijn geplaatst. Hierdoor kan een adverteerder jou relevante advertenties laten zien van producten of diensten waarnaar je eerder op zoek bent geweest.
Bij adverteren via Google Ads wordt er ook gebruik gemaakt van de methode Retargeting.
Nieuwsupdate: op 3 maart 2021 heeft Google via hun blog wel laten weten om in het kader van de privacy van de consument te overwegen om in de toekomst Retargeting te stoppen. Google zou dan dus geen gebruik meer maken van de trackingcookies in iemands browser ten behoeve van het plaatsen van gerichte advertenties.
Remarketing:
Vaak wordt verondersteld dat Remarketing een ander woord is voor Retargeting. En toch is dit niet juist. Beide marketingtermen worden door elkaar gebruikt terwijl deze een andere betekenis hebben. In tegenstelling tot Retargeting richt Remarketing doorgaans op het versturen van e-mails een websitebezoekers die hun winkelwagen hebben achtergelaten zonder de bestelling af te ronden. Hiernaast wordt Remarketing ook ingezet bij Up-selling en Re-selling aan bestaande klanten.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is remarketing niet gewoon een ander woord voor retargeting. De termen worden vaak door elkaar gehaald en verkeerd gebruikt, maar remarketing is het versturen van e-mailcampagnes naar bezoekers die je website hebben bezocht of hun winkelwagentje hebben achtergelaten. Je kunt remarketing ook gebruiken voor upselling en cross-selling aan bestaande klanten.
Terug naar inhoudsopgave >
Vaak wordt verondersteld dat Remarketing een ander woord is voor Retargeting. En toch is dit niet juist. Beide marketingtermen worden door elkaar gebruikt terwijl deze een andere betekenis hebben. In tegenstelling tot Retargeting richt Remarketing doorgaans op het versturen van e-mails een websitebezoekers die hun winkelwagen hebben achtergelaten zonder de bestelling af te ronden. Hiernaast wordt Remarketing ook ingezet bij Up-selling en Re-selling aan bestaande klanten.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is remarketing niet gewoon een ander woord voor retargeting. De termen worden vaak door elkaar gehaald en verkeerd gebruikt, maar remarketing is het versturen van e-mailcampagnes naar bezoekers die je website hebben bezocht of hun winkelwagentje hebben achtergelaten. Je kunt remarketing ook gebruiken voor upselling en cross-selling aan bestaande klanten.
Terug naar inhoudsopgave >
Zoeknetwerk Google
Advertentie van Google Ads worden vertoond in het zoeknetwerk van Google. De meest bekende hiervan is uiteraard de meest gebruikte zoekmachine Google Zoeken. Maar ook via bijvoorbeeld YouTube en andere sites van zoekpartners van Google kunnen advertenties worden vertoond.
Wij richten de advertentiecampagnes voor je in en we bekijken waar de meeste kansen voor jou liggen om nieuwe of bestaande (re-marketing) klanten te verkrijgen.
Terug naar inhoudsopgave >
Wij richten de advertentiecampagnes voor je in en we bekijken waar de meeste kansen voor jou liggen om nieuwe of bestaande (re-marketing) klanten te verkrijgen.
Terug naar inhoudsopgave >
Zoekwoorden
Je zoekwoorden die je inzet om klanten naar je website te halen zijn zeer bepalend voor het succes van jouw advertenties. Met de juiste zoekwoorden vertoon je jouw advertenties uitsluitend aan de juiste klanten. Wij onderzoeken welke zoekwoorden en zoekwoordgroepen exact aansluiten bij hetgeen jij aanbiedt. We houden de advertenties nauwgezet voor je bij en breiden je zoekwoordenlijst uit of - waar nodig - verkleinen we deze totdat we de best scorende zoekwoorden in beeld hebben.
Het bijhouden van de prestaties van de zoekwoorden voor jouw advertentiecampagnes is een standaard onderdeel van onze Google Ads analyses. Informeer bij onze Expert naar werking hiervan.
Terug naar inhoudsopgave >
Het bijhouden van de prestaties van de zoekwoorden voor jouw advertentiecampagnes is een standaard onderdeel van onze Google Ads analyses. Informeer bij onze Expert naar werking hiervan.
Terug naar inhoudsopgave >